De laatste paar dagen voor José, José en Marcel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robert Houwers - WaarBenJij.nu De laatste paar dagen voor José, José en Marcel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robert Houwers - WaarBenJij.nu

De laatste paar dagen voor José, José en Marcel

Door: Robert Houwers

Blijf op de hoogte en volg Robert

19 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk het volgende verslag...
Terwijl ik dit aan het typen ben hoor ik op de achtergrond kikkers kwaken, krekels krijsen, vogels fluiten, honden blaffen en we slaan de insecten van ons af om onze verzameling bulten niet groter te maken. Terwijl het al 23.00 uur is.
Het is precies twee weken geleden dat we aankwamen in Suriname. Ondertussen hebben we al veel mee gemaakt maar we zijn vooral druk bezig met de bieb. De deuren komen er nu in en de kinderboeken moeten nog in de kasten. Lichten aansluiten en vrijdag een mooie opening organiseren. Dan zijn we klaar met de bibliotheek.
Afgelopen weekend zijn we met de familie van Jennifer een weekend weg geweest. We zijn naar overbridge geweest aan de Suriname rivier. Wat was dat een leuk weekend. We hebben heerlijk gezwommen, een boot tocht gemaakt op het stuwmeer, een wandeling gemaakt op brownsberg richting 2 mooie watervallen en heerlijk surinaams gegeten. Het stuwmeer is een gebied zo groot als provincie Utrecht dat 60 jaar geleden onder water is laten lopen om daar elektriciteit op te wekken. Maar de bomen die er toen stonden die staan er nu nog steeds. Daardoor lijkt het luguber. Dus als je aan het varen bent dan vaar je tussen de kale toppen van die bomen. Ondanks het bewolkt was, ingesmeerd en bedekt waren zijn we toch kats verbrand en nog niet gaar. Daar waren ook een aantal onbewoonde eilandjes waar we er 2 van hebben bezocht. Daar hebben we vis (piranha) gevangen die ze later in het weekend hebben gebakken. Erg leuk om een weekend de cultuur van Suriname te zien en mee te maken. Het grootste avontuur van het weekend waren de nachten. De nachten hebben we niet doorgebracht op een lekker bedje maar in een hangmat. Die drie nachten gingen toch bijzonder goed. Alleen de grote beesten waren wat vervelend. Maar een klamboe doet veel goeds. Het weekend was een mooie ervaring die we niet hadden willen missen. Mede door de gastvrijheid van de familie Wong Swie San.
In de afgelopen week had de buurman een slang gevangen. Één van 70 centimeter lang denk ik ongeveer. Een Boa Constructor. Even de angst apart gezet en die slang vast gepakt. Gek om hem vast te hebben maar wel grappig.
De kaaimannen die naast ons huis in de plas zitten hebben we nog niet gezien. Alleen als je in het donker over het water schijnt met een zaklamp dan zie je lampjes in het water. Dat zijn de ogen van die beesten. We hebben er tot nu toe negen geteld.
Maar we maken ons geen zorgen door het fijne huis en het omheinde terras.

Verder hebben we het erg naar ons zin met elkaar, met Eddy & Jennifer en de andere contacten. (Dus we blijven hier;))

Voor iedereen: een hele hartelijke groet van ons allemaal en graag tot snel (voor Robert nog even guduld aub)!
(Er volgen binnenkort wat foto's)

• 19 Maart 2014 - 15:19

Lydia:

Haa robert,

Ontzettend leuk om zo op de hoogte te zijn van jullie werkzaamheden en de dingen die jullie zien en meemaken!
    Leuk dat je altijd voor jezelf een beeld van gaat vormen ;), zie jullie al hangen in de hangmatten! Fantastische ervaring lijkt me dat.

Tof ook dat het werken in de bieb goed ging en het eindresultaat bijna in zicht is! Veel plezier met de opening vrijdag.
    Succes met afscheid nemen van josé, marcel en je moeder! Dan gaat het echte avontuur voor je beginnen en ben je al lekker wat ingeburgerd.
    Goede week daar!

Groetjes Lydia.

• 19 Maart 2014 - 17:05

Siska Mateman:

Hoi Robert en de rest, leuk om je verslag te lezen. Nog maar zo kort daar en al zoveel belevenissen dat kan nog wat worden. Fijne tijd nog daar. gr Erik, Siska en Jagoda

• 19 Maart 2014 - 20:05

Anita Vriesen:

Hoi Robert,

Wat leuk om weer wat van jullie te lezen. Zo te lezen vermaken jullie je daar wel!
    Nog heel veel plezier en succes daar. En de groeten aan je moeder.

Groeten,
    Anita Vriesen