Over de helft van mijn reis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robert Houwers - WaarBenJij.nu Over de helft van mijn reis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Robert Houwers - WaarBenJij.nu

Over de helft van mijn reis

Door: Robert Houwers

Blijf op de hoogte en volg Robert

19 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Na een lange tijd is dit weekend een mooi moment om weer wat van mij te laten horen.
Er is ondertussen al weer veel gebeurd om te vertellen.

Na het vorige verslag (3 weken geleden) is er veel gebeurd. De banken en tafels zijn af, we zijn bezig geweest met nog meer schilderen in het buurthuis zodat het nog meer een buurthuis wordt, we hebben een mevrouw met 2 schildpadden die ze gaat op eten verhuisd en we hebben de matrassen van de verblijven verschoond. Nu zitten er mooie plastic hoezen omheen zodat het wat hygiënischer is. Het ziet er allemaal een stuk mooier uit. Het buurthuis is nu dan eindelijk zo goed als af en er kunnen nu mooi leuke en goede activiteiten gehouden worden.
Met de mannenbroeders van de kerk hebben we een gezellige avond gehad met een lekkere bbq, spellen en een heerlijk zwembad.
De kerkdiensten zijn heel anders dan dat ik normaal mee maak. Het is heel bijzonder om te zien hoe de mensen hier hun diensten in vullen en hoe ze reageren op wat de spreker verteld. Gisteravond hadden we avondmaal hier in de kerk. Ook dit gebeurd anders dan dat ik het ken. Wel heel gaaf! Gaaf dat ze er ook goed de tijd voor nemen en dat ze dat op Goede Vrijdag doen. Het is tenslotte wat je ook herdenkt op Goede Vrijdag.

De mensen hier zijn stuk voor stuk top mensen. Ze nemen me naar heel veel dingen toe. Hier heb je een aantal voorbeelden:
- Vorige week zaterdag ben ik samen met Eddy en Jennifer op pad geweest om schildpadden te spotten. We zijn eind van de middag vertrokken naar Leonsberg en daar zijn we op de boot gestapt. We zaten in een boot met zo'n 15 anderen die ook mee gingen en graag mooie grote schildpadden wilden zien. We zijn vertrokken naar een strand wat best snel aan het groeien is. Per week komt er zo'n twee meter strand aan. Daardoor wordt het strand steeds langer. Eerst hebben we een vuurtje gemaakt, wat foto's en gewacht tot het donker was. Toen zijn we gaan lopen langs de oceaan. Al snel zagen we sporen van een schildpad die haar eieren al had begraven. Je ziet eerst een spoor vanuit de oceaan komen, die gaat naar het middan van het strand, daar graaft ze een 'nep'kuil, dan loopt ze iets verder en graaft daar een gat waar ze haar eieren in verstopt en ze gooit het gat weer dicht, ze maakt het zand er omheen ook wat los zodat je niet kunt zien waar ze gelegd heeft en ze vertrekt weer de oceaan in. Deze schildpad was dus al weg toen we er langs kwamen. We zijn verder gaan lopen en steeds tussen door wachten. We hebben ongeveer 3 uur gelopen/gewacht en toen hebben we de moed opgegeven. Ook de gids had geen vertrouwen meer dat we er 1 zouden zien. Toen we terug liepen naar de boot zagen we zo'n 200 meter voor de boot een schildpad uit de oceaan komen maar deze had ons al snel in de gaten dus zij vertrok weer de oceaan in. Helaas, nog geen foto kunnen maken. Ongeveer 150 meter meter voor de boot begon het te regenen. We zijn sneller gaan lopen en tot onze verbazing zien we een schildpad op het strand. Sow de knetters zeg. Wat een joekels zijn dat. Gaaf om dat te zien zeg. Snel een foto maken en door de regen vlug de boot in.
- Maandag op dinsdag nacht was de rode maan te zien. We zijn met een groep naar Nieuw Amsterdam gegaan en hebben daar van 1.30uur tot 5.30uur gezeten en gewacht tot de wolken voor de maan verdwenen. EINDELIJK om 5.15 konden we een glimp van de rode maan opvangen en hebben we niet voor niets die nacht zolang gewacht. Leuke ervaring en een gezellige nacht rijker in ieder geval!
- Gisteren zijn we met 4 'bakra's' (blanken) wezen vissen. Voor het eerst in mijn leven heb ik 2 vissen gevangen. En ook nog best grote voor mijn doen. Eind van de dag kwamen we met 28 vissen thuis. Deze hebben we bij de bewoners van 'In de ruimte' gebracht zodat zij er lekker van kunnen genieten. Dat hebben ze ook gedaan en ik heb er ook wat van gehad. Wel gek om je zelf gevangen vis te eten. Maar wel lekker.

De helft van mijn reis zit er al weer op. Nu de andere helft nog maar dat gaat helemaal goed komen! Ik kan hier nog lekker bezig en helpen waar ik nodig ben.

Nu zal ik echt wat foto's plaatsen want nu heb ik ze omgezet.

Groetjes en tot de volgende keer!!!!

  • 21 April 2014 - 15:38

    Anita Vriesen:

    Ha Robert,
    Wat een geweldige tijd beleef jij daar in Suriname!!
    En ook nog hard aan het werk, het verfwerk ziet er goed uit!!
    Hier in Miste gaat alles zijn gangetje. Wij wensen je nog een geweldige tijd daar en wachten op het volgende verslag!!!
    Groeten van ons allemaal!!
    Fam Vriesen

  • 27 April 2014 - 20:42

    Lydia:

    Gaaf zo'n grote schildpad!
    Tof om die rode maan te mogen zien, en stoer om die vissen te vangen!
    Klinkt echt leuk allemaal Robert. Leuke en mooie herinneringen worden dit!
    En super dat je zulk werk kan verrichten en wat kan betekenen.
    Vliegt voorbij he? Leuk om je over 1,5 maand weer te zien!

    Gr. Lydia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 6082

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 03 Juni 2014

Lob Makandra

Landen bezocht: